Stroopkriekstraat 16 6515CP Nijmegen
+31627072452
info@eindeloosbewustzijn.nl

Yoga particulier

Op woensdag geef ik les bij Bhalu in de Bloemerstraat 95 in Nijmegen.
In de ochtend, van 10:00 - 11:00 uur en in de avond van 18:15  - 19:15 uur een basic Astangha les en woensdag avond van 19:30 - 20:30 een Vinyasa les waarvan het thema iedere week veranderd.
De Ashtanga lessen kenmerken zich door een vaste sequence van houdingen, welke je op een gegeven moment in je systeem hebt, waardoor je minder in je hoofd zit en je helemaal kunt opgaan in de ervaring van flow.

Wil je een keer ervaren wat het is? Via de website van Bhalu kan je je yoga mat reserveren.

Op donderdagavond van 18:30 -19:30 uur en op vrijdagochtend van 10:15 - 11:15 uur geef ik een Ashtanga Vinyasa Yoga les bij Waalsport in Nijmegen-Noord op de Oude Groenestraat 6a.
Als je al lid bent van Waalsport kun je je mat via de online workout-agenda reserveren.
Voor een proefles kun je een mailtje sturen, of bellen met Waalsport: 0481-483930.

 

Ashtanga Vinyasa Yoga

Ashtanga Vinyasa Yoga is een dynamische Yoga vorm gebaseerd op Ashtanga Yoga waarbij veel aandacht is voor de ademhaling tijdens de verschillende houdingen. Bij Vinyasa Yoga vloeien de houdingen in elkaar over. Het is meditatie in beweging.

Deze yoga vorm zorgt ervoor dat op fysiek vlak je flexibiliteit toeneemt en je spierkracht ontwikkelt. Op mentaal vlak zorgt het voor een verbeterde concentratie en focus. Door de redelijk vaste volgorde van opeenvolgende houdingen is het makkelijker om je bewust te worden van je lichamelijke en mentale bewustzijn.

Je wordt bij Ashtanga Vinyasa Yoga fysiek en mentaal uitgedaagd je grenzen te verkennen.

Een goede ademhaling en meditatie zal voor meer rust, ontspanning en energie zorgen. Hierdoor voel je je lekker in je vel.

 

 

 

Wat houd Yoga precies in?

Yoga betekend verbinding. Verbinding tussen lichaam en geest.
Die verbinding die is bij de moderne mens vaak niet optimaal. We leven meer in ons hoofd dan in ons lichaam. D.m.v. yoga kunnen we die balans herstellen. Yoga gaat verder dan alleen maar bewegen van de ene houding naar de andere houding.

Al duizenden jaren wordt Yoga beoefend. Traditioneel was het mondeling onderricht dat van meester op leerling werd doorgegeven. 2200 jaar geleden werden de geschriften op papier vastgelegd. Deze geschriften worden de Yogasoetra’sgenoemd. Volgens de traditie zijn ze gecomponeerd door de Indiase geleerde en filosoof Patanjali.

Uit deze Soetra’s blijkt al snel dat het bewegen van de ene houding (Asana) naar de andere maar een klein aspect is van de hele yoga filosofie. De Yogasoetra’s bieden je een pad aan dat je bevrijdt van lijden en je juist leidt naar een staat van gelukzaligheid, van heelheid.

Yoga gaat vooral ook over bewustwording. Bewustwording van je fysieke, mentale, emotionele en spirituele lagen. En Yoga gaat ook over ontspanning. Na inspanning komt ontspanning. Iedere yoga les wordt afgesloten met diepe ontspanning.

Op de yoga mat beoefenen we de Asana’s (de houdingen) die ons lichaam en geest weer in evenwicht brengen. De houdingen zorgen ervoor dat onze organen, gewrichten, klieren, bloedvaten, zenuwstelsel, etc beter gaan functioneren.

Yogahoudingen worden uitgevoerd met een gecontroleerde ademhaling, deze combinatie zorgt ervoor dat ons zenuwstelsel in balans komt, meer ontspant, waardoor het lichaam wordt opgeladen en beter hersteld.

Het gevolg is dat je je lichamelijk fitter voelt, maar dat je ook emotioneel en mentaal meer in balans komt.

Yoga is in wezen meditatie in beweging.

Je traint niet alleen je fysieke lichaam maar ook je aandacht. Door je aandacht te richten op je lichaam en ademhaling kom je in het hier en nu (uit je gedachtewereld). Daardoor ervaar je al meer innerlijke rust.

Vanuit dit hier en nu observeren gedurende de hele les wat er in het lichaam en geest afspeelt. Ons innerlijke bewustzijn neemt hierdoor toe, we gaan lichamelijke gewaarwordingen eerder opmerken, maar ook wat er zich in onze gedachtewereld afspeelt, waardoor we meer inzicht krijgen in de wisselwerking tussen denken en voelen. Door de toename van ons (lichamelijke) bewustzijn zijn we eerder in staat signalen van stress en vermoeidheid te herkennen.